info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

تاریخچه کانتینر حمل بار

1

امروزه کانتینر حمل بار در تمامی نقاط جهان مشاهده و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کاربردی به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع بار را به صورت درون کشوری، بین کشوری و به صورت دریایی حمل کنیم اما اگر به ۶۰ سال قبل برگردیم خبری از کانتینر حمل و نقل کالا وجود ندارد.

 

دوران قبل از کانتینر حمل و نقل کالا

برای قرن‎ها مردم از طریق راه آبی و دریا‎ها محصولات غذایی، پوشاک و غیره را جابه جا می کردند. اما سوال مهمی که پیش میاد اینه که چطور این حمل و نقل صورت می گرفت. بدون شک بدون استاندارد سازی حمل و نقل کالا، فرایند جابه جایی به سخت ترین و کند ترین شکل ممکن صورت می گیرد.

در گذشته کالاها در ترمینال‎های کشتیرانی انبار می شد تا به محض آماده شدن قایق یا کشتی، کالاها به داخل کشتی منتقل شوند. به طور معمول کالاها ابتدا در گونی، بشکه، جعبه یا ترک قرار می گرفتند و به محض رسیدن کشتی به اسکله، کارگران با دست بار ها را به کشتی منتقل می کردند. بدون شک این فرایند بارگیری بسیار زمان بر، حساس بود و باعث می شد بارگیری محموله‎های حجیم با مشکل روبه رو شود.

بعد از انقلاب صنعتی حدود سال ۱۹۰۰، نبود استاندارد برای حمل و نقل محموله بسیار حس شد به ویژه زمانی که قطار‎های باری روی کار آمدند و تبادل کالا بین کشتی و قطار باری به مشکل بزرگی تبدیل شد. بدون شک این مشکلات بود که مارک لوینسون در کتاب خود به نام The Box: How the Shipping Container Made the World Smaller and the World Economy Bigger که در سال ۲۰۰۶ به چاپ رسید، گفت کانتینر حمل بار جهان را کوچکتر و اقتصاد جهان را بزرگ تر کرد.

 

مالکوم مک لیین چه کسی بود؟

بدون شک نیاز به استاندارد سازی فرایند حمل و نقل کالا در حجم بالا بسیار حس می شد و اینجا بود که نام مالکوم مک لیین اهمیت پیدا کرد. مالکوم مک لیین در سال ۱۹۱۴ میلادی متولد و در شمال کارولینا زندگی می کرد. وی پس از اینکه تحصلات خود را در سال ۱۹۳۱ به اتمام رساند شروع به کار در زمینه جابه جایی بار کرد. او یک کامیون مخصوص حمل بار داشت و در سال ۱۹۳۴ یک شرکت حمل و نقل بار راه اندازی کرد. اون شرکت خود را گسترش و تعداد کامیون‎ها را به ۵ عدد رساند.

در سال ۱۹۳۷ و در هنگام جابه جایی معمولی یک بار پنبه که ساعت ها زمان برد یک ایده جدید به ذهن مک لیین رسید. از سال ۱۹۳۷ تا سال ۱۹۵۰ مک لیین تمرکز خود را بر روی روش های حمل و نقل کالا گذاشت و در حدود ۱۷۵۰ کامیون و ۳۷ ترمینال حمل بار در اختیار داشت که در حقیقت پنجمین شرکت حمل بار در آمریکا شده بود.

اینجا بود که او متوجه شد می تواند بخشی از کالاها را با قایق و کشتی جابه جا کند اما این کار نیازمند یک روش استاندارد به منظور حمل سریع و ساده کالا ها بود. اینجا بود که ایده او تکمیل تر و به فکر محفظه ای بود که بتوان آن را بر روی کامیون و همچنین روی قایق های حمل بار سوار کرد.

 

تولد عصر جدید و مدرنیته در حمل و نقل کالا

مک لیین متقاعد شده بود که تا کانتینر یا پشت بندی استاندارد را بسازد و به همین علت در سال ۱۹۵۵ او تمام کسب و کار خود را فروخت و وامی معادل ۴۲ میلیون دلار از بانک دریافت نمود. اون ۷ میلیون دلار از وام را خرج خرید و راه اندازی یک کمپانی حمل و نقل جدید نمود. امروزه این کمپانی در هر کدام از بنادر شرقی آمریکا دارای پایانه است.

مک لیین در طول این سال ها کانتینر با ابعاد متفاوتی را تست و سر انجام به ابعاد امروزی دست پیدا کرد. امروزه این شرکت دارای تنوع بسیار بالایی از کانتینر مخصوص کار های مختلف مانند حمل نفت و گاز است. او علاوه بر کاهش هزینه های حمل و نقل، امنیت و اعتبار حمل کالا ها را نیز افزایش و از سرقت جلوگیری نمود.

 

امروزه کانتینر حمل بار در تمامی نقاط جهان مشاهده و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله کاربردی به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع بار را به صورت درون کشوری، بین کشوری و به صورت دریایی حمل کنیم اما اگر به ۶۰ سال قبل برگردیم خبری از کانتینر حمل و نقل کالا وجود ندارد.

 

توسعه کانتینرهای حمل و نقل بار

به دنبال موفقیت های شرکت جدید مک لیین، اون درخواست ساخت اولین کشتی مخصوص حمل و نقل کانتینر ها را داد که نام آن را دروازه شهر Gateway City گذاشتند.

این کشتی غول پیکر، اولین سفر دریایی خود را در اکتبر ۱۹۵۷ از نیوجرسی تا میامی انجام داد. آهنگ بارگیری و تخلیه بار توسط این کشتی در حدود ۳۰ تن بار در ساعت اندازه گیری شد.

استانداردسازی کانتینر ها

در این مرحله مک لیین از کانتینر ۳۳ فوتی استفاده می کرد که از لحاظ ابعاد تفاوت بسیاری با کانتینر ۲۰ فوت و کانتینر ۴۰ فوت امروزی دارد. اگرچه محدودیت هایی در حمل بار توسط این مدل کانتینر وجود دارد اما فرایند استاندارد سازی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و می توان تمامی محاسبات مربوط به حمل و نقل کالا را به درستی انجام داد. همچنین قطار ها، کامیون ها و سایر وسایل حمل و نقل کالا می توانند این اتاق ها را حمل نمایند.

در طول جنگ آمریکا با ویتنام، دولت برای بهینه سازی در حجم مرسوله ها اقدام به ایجاد استاندارد هایی متفاوت در زمینه تولید کانتینر حمل و نقل زد. در آن زمان مک لیین کانتینر ۳۳ فوت تولید می کرد. شرکت دیگری نیز در همان زمان اقدام به تولید کانتینر ۲۴ فوتی می کرد. مک لیین و سایر شرکت ها مقالات خود را در زمینه بهینه سازی کانتینر ها ارسال و سپس همه آن ها استاندارد های زیر را تایید نمودند.

– استاندارد ISO 338 مربوط به اصطلاحات، ابعاد و کیفیت
– استاندارد ISO 790 مربوط به تعریف مدل ها کانتینر
– استاندارد ISO 1897 معرف سایز کانتینر ها است

 

به عنوان نتیجه این استاندارد ها امروزه دو سایز کانتینر یکی ۲۰ فوت و دیگری ۴۰ فوت تعریف شده اند که در صنایع از آن ها بسیار استفاده می شود.

 

مخالفت با خرید و فروش کانتینر

آخرین مرحله از پروژه جهانی سازی کانتینر ها مخالفت برخی صنایع و کشور ها با تغییر و استفاده کانتینر بود که به دلیل بالا بودن صرف اقتصادی استفاده از کانتینر نظر خیلی از شرکت ها به سرعت عوض شد. با استفاده از کانتینر سرعت حمل و نقل، امنیت کالاها و حجم بارگیری وسایل حمل و نقل افزایش پیدا می کرد. از طرفی برای حمل و بارگیری کالا ها نیاز به تعداد کارگر کمتر بود که در این صورت شرکت ها تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج و در نتیجه سود شرکت را افزایش دادند.

 

میراث کانتینر حمل و نقل بار

در حال حاضر چندین دهه از تولید اولین کانتینر می گذرد. اولین حمل و نقل طولانی دریایی با کانتینر در آوریل سال ۱۹۶۶ میلادی از آمریکا به هلند انجام شد که یک کشتی ۲۳۶ کانتینر کالا را حمل می کرد. بعد از این اتفاق واحدی به عنوان TEU معرفی شد که بیانگر ظرفیت کانتینر ۲۰ فوت یک کشتی است. برای مثال در سال ۱۹۶۸ یک کشتی با ظرفیت ۱۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوت به سفر دریایی رفت .

در ادامه مهمترین دستاورد های کانتینر در طول ۶۰ سال اخیر معرفی شده است :‌

– هزینه حمل و نقل دریایی تا ۹۰ درصد افت کرد
– در سال ۱۹۵۶ هزینه هر تن حمل محموله برابر با ۵.۸۶ دلار بود که در حال حاضر ان عدد به ۰.۱۶ دلار رسیده است

– در سال ۱۹۶۶ حدود ۱ درصد از کشور ها دارای پایانه کانتینری دریایی بودند که در سال ۱۹۸۳ این عدد به ۹۰ درصد رسید

– مالکوم مک لیین جایزه مرد قرن و جوایز متعدد دیگری دریافت نمود

– آهنگ بارگیری قبل از ساخت کانتینر ۱.۳ تن در هر ساعت بود اما امروز این عدد به بیش از ۳۰ تن در ساعت رسیده است

– در سال ۲۰۱۱ ترمینال های کشتی رانی آمریکا حدود ۱.۳ تریلیون کالا دریافت کردند

– بیش از ۹۰ درصد بار های دریایی با کانتینر حمل و نقل شد

– در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون کانتینر در دنیا وجود دارد که ۲۰۰ میلیون سفر در سال را انجام می دهند

– در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ کشتی مخصوص حمل و نقل کانتینر در دنیا وجود دارد

– بزرگ ترین کشتی حمل و نقل کانتینر در جهان به نام MCS Oscar دارای ظرفیت ۱۹۲۲۴ کانتینر ۲۰ فوت است

 

 

 

تاریخچه کانتینر حمل بار