info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

پیش بینی بازار تانکر در ماه‌های پیشِ رو

ظرفیت مازاد هچنان سایه سنگین خود را بر روی بازار تانکر انداخته است، به طوری‌که سال ۲۰۲۱ به مانند ۲۰۲۰ خیلی به وفق مراد مالکان بازار تانکر نخواهد چرخید.

46536_345

 

 

 

drewry نوشت: ماه‌های باقیمانده سال ۲۰۲۱ برای مالکان تانکر حمل نفت خام چالش برانگیز می‌باشد، چنانچه معضل ظرفیت مازاد، نرخ‌های کرایه حمل را در کل سال سرکوب خواهد کرد، البته از این نکته نیز نباید غافل ماند که رشد فصلی تقاضا در سه ماه چهارم سال می‌تواند به کمک بازار بشتابد.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه تقاضای نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته، جهش پیدا می‌کند، اما برای کم کردن بار ظرفیت مازاد از دوش صنعت کشتیرانی، کافی نیست، نوشت: نرخ‌های کرایه حمل بعد از ۲۰۲۱، به تدریج بهبود پیدا می‌کند، اما بهبودی قابل ملاحظه‌ای رخ نخواهد داد. همچنین اُفت نرخ‌های کرایه حمل درماه‌های باقیمانده ۲۰۲۱ به  پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ دور از انتظار نیست

با توجه به ثبت سفارش ساخت ۳۲ فروند درسه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، احتمال می‌رود نفتکش‌های غول پیکر بازار سفارش ساخت را در این سال به غبضه خود درآورند. بهبود مورد انتظار در حمل کالای نفت خام از آتلانتیک به آسیا، خبر خوبی برای مالکان نفتکش‌های غول پیکر به شمارمی‌آید. ناگفته نماند از تعداد ۲۳ فروند تانکر سفارش داده شده، شش فروند مجهز به اسکرابر هستند که سهم ۲۱.۷ درصدی از کل ظرفیت سفارش داده شده را به خود اختصاص می‌دهند.

علی‌رغم روند نزولی درآمد شناور، اما ارزش دارایی‌ها در بازار نفتکش غول پیکر، سال ۲۰۲۱ را با قدرت آغاز کرد. اما با این وجود احتمال نمی‌رود نرخ‌های کرایه حمل تا قبل سه ماهه چهارم سال جاری سیر صعودی را به نمایش گذارند، بنابراین مایه تعجب نخواهد بود که ارزش‌های دارایی پس از نمایش قوی در سه ماه نخست، ثابت باقی بماند.

در ادامۀ این گزارش همچنین آمده است: به دنبال کاهش تحویل شناور و افزایش اوراق شناورها، از سرعت رشد ظرفیت ناوگان نفتکش غول پیکر کاسته خواهد شد. عوامل مذکور سبب خواهند شد ظرفیت ناوگان تانکر‌های سوئزماکس و افراماکس نیز روند نزولی را در پیش گیرد.

 

 

 

 

پیش بینی بازار تانکر در ماه‌های پیشِ رو