info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی در خلیج فارس وارد مدار تولید شد

30816_271مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی در خلیج فارس وارد مدار تولید شد گفت: بخش فراساحل این فاز با ارسال گاز از سکوی ۱۴D به پالایشگاه کنگان، به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و وارد مدار تولید شد.

محمد مهدی توسلی پور با بیان اینکه آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی تحت عنوان سکوی ۱۴D به بهره برداری رسید اظهار داشت: آخرین سکوی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز غنی به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از سکوی ۱۴D، ظرفیت برداشت گاز غنی از بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز، معادل ظرفیت نهایی این طرح رسید.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به زمان نصب این سکو در ۱۲ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: با تلاش گروه‌های حاضر در عملیات هوک آپ و راه اندازی، این سکو بدون احتساب شرایط نامساعد دریا، در مدت زمان ۱۹ روز کاری به بهره برداری رسید.

توسلی پور با اشاره به اینکه سکوی ۱۴D شامل عرشه، جکت سکو و مشعل، پایل‌ها، پل ارتباطی به همراه رو‌سازه فلر در مجموع بیش از هفت هزار تُن وزن دارد، گفت: ساخت، نصب و عملیاتی سازی این سازه عظیم، مشابه دیگر سکو‌های این طرح، به طور کامل توسط مهندسان، متخصصان و پیمانکاران ایرانی اجرا و بومی‌سازی شده است.

به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، سه سکوی ۱۴B،۱۴A و ۱۴C این طرح پیش از این هر کدام با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲  میلیون مترمکعب نصب و عملیاتی شده بود و سکوی چهارم نیز با رعایت تمامی الزامات ایمنی راه اندازی و ارزیابی بهداشت و سلامت تیم راه‌اندازی، در مدار تولید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مطابق اولویت وزارت نفت در برداشت حداکثری گاز غنی از پارس جنوبی، فاز ۱۴ به عنوان آخرین طرح در حال توسعه این میدان (به استثنای فاز ۱۱)، توانست در کنار دیگر طرح‌های درحال بهره برداری به این مهم دست بیابد، افزود: در بخش پالایشگاه نیز این طرح در صدر اولویت‌های کاری شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۹ علاوه بر واحد‌های جانبی، اولین ردیف پالایشی با دریافت گاز از دریا به بهره برداری برسد.

توسلی پور ضمن گرامی داشت ۷۰ سالگی ملی شدن صنعت نفت ایران و همزمانی این روز با بهره برداری از آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، این دستاورد را نتیجه تکاپوی تلاشگران این صنعت تا لحظات پایانی سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: انتخاب مهندسان و کارگران صنعت نفت در طول دهه‌های گذشته، استقلال و خودکفایی در بهره برداری از منابع عظیم این کشور بوده و امروز نیز در شرایط سخت تحریم از خواسته خود عقب نشینی نمی‌کنند.

آخرین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی در خلیج فارس وارد مدار تولید شد