info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

مدير استراتژی ديجيتال بندر روتردام هلند: اينترنت اشياء صنعت کشتيراني را متحول مي کند

20036_748

اینترنت اشیاء  Internet of Things) IoT)  شبکه‌ای از اشیاء هستند که می‌توانند با کمک کامپیوتر و از طریق ارتباط اینترنتی با سایر اشیاء ارتباط برقرار کنند. «اشیاء» می‌تواند شامل هر «چیزی» باشد که قابلیت جمع‌آوری داده‌ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد. اینترنت اشیا (IoT) امنیت و کارآمدی عملیات در ترمینال‌های دریایی، بنادر و تجارت لجستیک را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. در حال حاضر بزرگ‌ترین بندر اروپا- بندر روتردام هلند- در زمینه استفاده از این تکنولوژی پیشگام است. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، مانا مصاحبه اختصاصی با Vincent Campfens  مدیر استراتژی دیجیتالی بندر روتردام هلند انجام داده است که خلاصه‌ای از این گفتگو از نظرتان می‌گذرد.

بندر روتردام يک بندر پيشتاز در زمينه استفاده از تکنولوژي اینترنت اشياء به شمار ميآيد، لطفاً در مورد مشارکت اين بندر با شرکتهاي فناوريIBM ،  Cisco، Esri  و Axians توضيح دهيد.

ما به دنبال ايجاد يک پلتفرم (زيرساختار) با تأکيد بر عناصري چون امنيت، پايداري و استانداردسازي هستيم که بتوان بر اساس آن اپليکيشن‌هاي هوشمند را براي يک بندر ديجيتالي ساخت.

بسيار خرسنديم که در جهت نيل به هدف مذکور، وارد يک مشارکت بلندمدت و سازنده با شرکت‌هايي مانند IBM، Cisco،  Esri و Axians شده‌ايم، در اين شراکت ديدگاه‌ها به اشتراک گذاشته مي‌شوند و تصميمات جمعي گرفته خواهد شد. هر يک از اين شرکت‌ها نقش‌هاي مختلفي بر عهده دارند. به عبارت ديگر شرکت فناوري چندمليتي Cisco مستقر در کاليفرنياي آمريکا براي ايجاد اتصال (connectivity) و امنيت در حيطه بندر، شرکت فناوري اطلاعات IBM مستقر در نيويورک آمريکا براي فراهم کردن سرويس‌هاي ابري (cloud services) و شناختي، شرکت بين‌المللي Esri  توليدکننده نرم‌افزارهاي مرتبط با داده‌هاي مکاني (GIS) براي ارائه خدمات داده‌هاي جغرافيايي دقيق و شرکت Axians براي راه‌حل‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT solutions) پا به ميدان گذاشته‌اند. قطعاً بدون تلاش و همکاري مشترک آنها، رسيدن به اهداف بلندمرتبه ميسر و امکان‌پذير نخواهد بود.

سرويس‌هاي ابري ابزاري فناناپذير براي ذخيره‌سازي اطلاعات هستند که هيچ‌ وقت از بين نمي‌روند. اين سيستم براي بازيابي اطلاعات در همه جاي کره زمين چند نسخه پشتيبان مي‌گيرد و به اين شکل شما مي‌توانيد اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکاني در اختيار داشته باشيد.

 تأثير استفاده از تکنولوژي اينترنت اشياء را در عملکرد بندر خود چگونه ارزيابي ميکنيد؟

از مدت‌ها پيش، مقامات بندر روتردام استفاده از حسگرها و داده‌هاي حسگر را آغاز کرده‌اند. با کمک داده‌ها در زمان واقعي و پيش‌بيني‌ها در مورد شرايط بندر، ترافيک و زيرساختار، مي‌توانيم بندر روتردام را امن‌تر و کارآمدتر از بقيه بنادر مديريت کنيم.

در حال حاضر، اداره بندر روتردام يک پلتفرم جديدي در اختيار دارد که با تکيه بر آن مي‌توان به جديدترين تکنولوژي‌ها مانند محاسبه ابري (Edge Computing) تحليل‌ها در زمان واقعي، هوش مصنوعي و بلاک‌چين  (blockchain) دسترسي پيدا کرد.

اين پلتفرم در اتخاذ تصميمات هوشمندتر و سريع‌تر در محيط پيچيده بندري، بسيار کارآمد و مؤثر است. بــــــايد اضـــافه کنــــــم اينتـــــرنت اشيــــــا و کلان داده (Big Data) پتانسيل ايجاد شفافيت زياد در زنجيره عرضه را دارند.

چشمانداز تکنولوژي اينترنت اشياء را در صنعت کشتيراني چگونه ميبينيد؟

تکنولوژي اينترنت اشياء در حال متحول کردن صنعت کشتيراني است. سطوح جديد مديريت ناوگان، زنجيره عرضه، کشتي‌هاي خودران و کنترل از راه دور تا حدي با کمک اين تکنولوژي انجام خواهد گرفت. در حالي ‌که قدرت پردازش، پوشش شبکه‌اي و همچنين سرعت در حال افزايش است، ممکن است نياز به زمان وجود داشته باشد تا بتوان پتانسيل کاملي که ازIoT انتظار مي‌رود را مشاهده کرد. من اعتقاد دارم که اين تکنولوژي نقش مهمي را در بحث کربن‌زدايي نيز بر عهده خواهد گرفت. اميدوارم صنعت کشتيراني نگاه عميقي به اين مسئله داشته باشد و اين دقيقاً همان چيزي است که براي نسل‌هاي آينده بايد به يادگار گذاشت.

مدير استراتژی ديجيتال بندر روتردام هلند: اينترنت اشياء صنعت کشتيراني را متحول مي کند