info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

بازار حمل‌ونقل کانتینری چگونه است؟ فتوسنتز کانتینری!

cropped-port-said-east_scct_5-08001.jpg

گزارش ها حاکی از آن است، در هفته دهم سال ۲۰۱۸، شاخص‌های کانتینری به بالاترین سطح از اوت ۲۰۱۵ تاکنون رسیدند.

به گزارش گروه بین الملل مانا، در هفته منتهی به ۹ مارس ۲۰۱۸، شاخص‌ها به بالاترین سطح از اوت ۲۰۱۵ تاکنون رسیدند. شاخص درآمدی ۹ دسته از کشتی‌ها روند مثبت داشته و ۶ مورد از آن‌ها بدون تغییر باقی مانده است. حجم تقاضا در سطح خوب و با ثباتی قرار گرفته و تقریباً همه گروه کشتی‌های کانتینربر از بهبودی که از اواسط نوامبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد، بهره می‌برند. پس از آن‌که طی چهار هفته درآمدهای حاصل از اجاره کشتی‌های هشت هزار و ۵۰۰ TEU تنها پنج هزار دلار در روز افزایش یافت، درآمدهای حاصل از اجاره کشتی‌های ۶ هزار و ۵۰۰ TEU در همین بازه زمانی روزانه بالغ بر ۲ هزار دلار بالا رفت. بر همین اساس در حال حاضر، اختلاف دو الی دو هزار و پانصد دلاری بین نرخ اجاره کشتی‌های ۵۵۰۰، ۶۵۰۰ و ۸۵۰۰ TEU با سطوح اجاره یک سال گذشته وجود دارد. بخش کشتی‌های پاناماکس نیز در همین بازه زمانی آرام‌تر بود و این امر در درآمدهای اجاره ثابت به ویژه در آسیا مشهود است. با وجود این، طی دو روز گذشته، کاهش عرضه کشتی‌های پست پاناماکس بر کشتی‌های سایز کوچکتر تأثیر گذاشته است. در همین حال، بازار کساد عرضه کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU منجر به آن شد که درآمدهای این نوع کشتی‌‌ها به ۱۰ هزار دلار در روز برسد.
همچنین تحرکات بازار اصلی بر پایه امور بنیادی‌تری شکل می‌گیرد لذا  نباید از یاد ببریم که بهبودهای پیشین بازار (که مهمترین آن‌ها در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ اتفاق افتاد) بر اساس محرک‌های غیرواقعی شکل گرفت و پایدار نبود. این بار چنین اثرات خارجی وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸، رشد تقاضا در حد ۴٫۸ درصد و رشد عرضه در سطح ۵٫۱ درصد باشد.
همچنین برخی از صاحب‌نظران بر این باورند، رشد کم ناوگان در سال ۲۰۱۶ (۰٫۶ درصد) و ۲۰۱۷ (۳٫۷ درصد) هرگز منجر به افزایش ارزش کشتی نشد و همواره عوامل تأثیرگذار دیگری نیز وجود دارد. در این راستا باید افزود: توافق جامع همکاری ترانس‌پاسیفیک یا به عبارتی TPP11 در واقع همکاری بین استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام است که این کشورها در مجموع ۱۳ درصد از اقتصاد جهان را پوشش می‌دهند. این قرارداد با برداشتن محدودیت‌های تجاری، جریان محصولات نهایی، غلات، نفت و گاز را بین این کشورها بیش از پیش تسهیل می‌کند.
با توجه به اینکه در خطوط کانتینری بین آسیا و سواحل غربی آمریکای جنوبی افزایش ظرفیت حمل ۱۸ درصدی سالانه را شاهد هستیم، می‌توان گفت: این خطوط تجاری در حال آماده‌سازی برای افزایش سهم بازار خود هستند. بر اساس تحلیل آلفالاینر مسیر آسیا به آمریکای لاتین، با توجه به بازسازی خدمات صورت گرفته به دلیل کسب تملک «هامبورگ سود» توسط مرسک لاین، ظرفیت هفتگی این خط از ماه آوریل  از سطح ۷۱ هزار TEU در سال گذشته به حدود ۸۴ هزار TEU افزایش یابد.
با توجه به صورت‌های سود و زیان سال ۲۰۱۷، شاهد افزایش درآمدها در  آن سال بوده ایم لذا  مالکان کشتی فله‌بر و کانتینری ،خالص درآمدهای خود را در حد ۴۰ میلیون دلار اظهار کردند در حالی‌که در سال ۲۰۱۶، درآمدهای خالص این مالکان معادل زیانی در حدود ۲۴۲ میلیون دلار بوده است. درآمدها از ۸۴۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسید (۱۹ درصد افزایش)، در عین حال در سال ۲۰۱۷ هزینه‌ها ۹۴۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ (۸۸۸ میلیون دلار)، ۶ درصد افزایش را نشان می‌داد.
بازار حمل‌ونقل کانتینری چگونه است؟ فتوسنتز کانتینری!