info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر: مذاکرات لایروبی اروند به نتیجه نهایی نرسیده است

21034_482

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: هنوز توافقی در رابطه با عملیات لایروبی اروند بین طرفین ایرانی و عراقی حاصل نشده است.

نوراله اسعدی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با بیان اینکه تاکنون دو جلسه در بندر خرمشهر و بغداد با موضوع عملیات لایروبی اروند بین هیئت های ایرانی و عراقی برگزار شده است، اظهار کرد: طی این نشست ها دو طرف به این توافق دست یافتند که با تشکیل کمیته ای فنی مسائل مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند.
وی یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در این دو جلسه را تعیین خط تالوگ اروند رود بر مبنای قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اعلام و خاطر نشان کرد: طرف ایرانی معتقد بود بر اساس خط تالوگ جدید لایروبی انجام شود اما عراقی ها موافق نبودند بنابراین به شکل اولیه توافق شد که بر اساس محاسبات قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و خط تالوگ قدیم لایروبی انجام شود.
اسعدی در رابطه با برآورد میزان برداشت رسوبات طی عملیات لایروبی اروند تصریح کرد: بر مبنای خط تالوگ جدید و منفی هشت و نیم متر، برآوردها از نیاز به خارج سازی حدود ۹۰ میلون متر مکعب رسوبات خبر می دهد اما اگر مبنا خط تالوگ قدیم یا منفی ۶ و نیم متر باشد حدود ۱۱ میلیون مترمکعب رسوبات باید از بستر اروندرود تخلیه شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی با تاکید بر اینکه دو طرف هیچ شرطی را حتی شروط سیاسی را در موضوع عملیات لایروبی تعیین نکرده و دخالت نداده اند، افزود: در جلسه بغداد تعیین شد عملیات لایروبی پس از نهایی شدن خط تالوگ انجام شود که آن را در جلسه هفته جاری که در بندر خرمشهر برگزار می شود پیگیری خواهیم کرد ضمنا این جلسات تا حصول نتیجه نهایی هر دو هفته یکبار در ایران و عراق استمرار خواهد داشت.
وی در ادامه اظهارات خود به هزینه عملیات لایروبی اروند رود نیز اشاره کرد و در این باره گفت: تعیین خط تالوگ قدیم یا جدید بر هزینه ها موثر خواهد بود با این حال برآوردهای اولیه نشان می دهد که عملیات لایروبی اروند کمتر از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.
به گفته این مقام مسئول، این هزینه پس از تعیین نهایی به صورت مساوی از سوی دو طرف ایرانی و عراقی پرداخت خواهد شد.
اسعدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مغروقه هایی که در بستر اروند رود قرار دارند نیز خاطر نشان کرد: تعداد کلی مغروقه ها در اورند رود ۲۴ فروند است که ۱۰ فروند آن در سمت ایران و ۱۴ فروند نیز در بخش عراقی قراردارند.
وی وجود این مغروقه ها را مانعی جدی برای لایروبی اروند و ایمنی دریانوردی در آن دانست و افزود: هنوز توافق نکرده ایم که همه این مغروقه ها را طرف ایرانی خارج کند یا به صورت مساوی خارج سازی شوند.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در پاسخ به این سوال که یک شرکت ایرانی از مذاکره با عراقی ها برای خارج سازی مغروقه های سمت عراق خبر داده است، اظهار کرد: قطعا هر اقدامی در این ارتباط در قالب سازمان بنادر و دریانودری و ذیل توافق دو طرف ایرانی و عراقی خواهد بود هر چند که مذاکرات ادامه دارد و هنوز توافقی در خصوص نحوه خارج سازی مغروقه ها و تسهیم آنها صورت نگرفته است.
اسعدی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به عملکرد بندر خرمشهر در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: از آغاز سال جاری تا پایان خردادماه شاهد رشد ۶۴ درصدی عملکرد بندر خرمشهر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم که عمدتا در بخش صادرات و جنرال کارگو حاصل شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر: مذاکرات لایروبی اروند به نتیجه نهایی نرسیده است