info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

آیا کاهش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری ادامه خواهد داشت؟!

18757_337

در حال حاضر ظرفیت ناوگان کشتی های کانتینری بیکار رو به کاهش است، اما این احتمال وجود دارد که روند جاری مستمر نباشد.

به گزارش گروه بین الملل مانا، آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود از بازار حمل و نقل دریایی، با اشاره به اینکه احتمال می رود روند کاهشی ظرفیت ناوگان کشتی های کانتینری تحت شعاع  تشدید جنگ تجاری آمریکا-چین قراربگیرد، نوشت:

*روند انقباض ناوگان کشتی های کانتینری بیکار با ظرفیت بیش از ۵۰۰ TEU به طور مستمر ادامه دارد، به طوری که در ابتدای ماه جاری تنها ۱۰۵ فروند با مجموع ظرفیت ۲۹۲ هزار و ۹۴۳ TEU در صف کشتی های بیکار به انتظار نشسته بودند، رقمی که ۱٫۳ درصد از کل ظرفیت ناوگان را نشان می دهد.

نکته قابل توجه اینکه تقاضا برای جذب کشتی ها در تمامی سایزها قوی است، اما با این وجود سایه تهدید تشدید جنگ تجاری چین-آمریکا بر سر تمایلات مثبت حاکم بر بازار سنگینی می کند. آمریکا تهدید به افزایش تعرفه ها از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بر روی واردات چینی کرده است. زمانی که تعرفه های بالاتر آمریکا به واقع اعمال شوند، کارگویی که بارگیری شده و قرار است طی چند هفته آینده به مقصد برسد، طبیعتا در بنادر آمریکا گیر خواهد افتاد. چنین سناریوی می تواند کاهش گسترده سفر کشتی ها را در مسیر ترانس پاسیفیک به همراه داشته باشد و موجب افزایش دوباره رقم بیکاری شود.

* علی رغم تعطیلات زیاد در سراسر جهان، تنور بازار چارتری کانتینری همچنان داغ  بود و تعداد زیادی معامله به روی کاغذ آمد. روی هم رفته به دنبال استمرار دسترسی محدود به تناژ و رشد پایدار تقاضا، چشم انداز مثبتی برای مالکان در کوتاه مدت پیش بینی می شود.

* کشتیرانی K Line ژاپن قرارداد چارترینگ هفت فروند کشتی کانتینری را کنسل کرد. این اقدام مجازات مالی ۲۲۷ میلیون دلار را برای کشتیرانی ژاپن به همراه  داشت. این کشتی ها تحت ماکیت شرکت Seaspan مستقر درهنگ کنگ بودند.

* کشتیرانی OOCL هنگ کنگ دو خط سرویس دهی مستقیم اروپای شمالی-خاورمیانه و اروپای شمالی- شبه قاره هند را راه اندازی خواهد کرد.

* شرکت لجستیک و دریایی Milaha مستقر در قطر خبر از گسترش شبکه خود به بازارعراق با معرفی پهلوگیری مستقیم در بندر ام القصر این کشور داد.

آیا کاهش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری ادامه خواهد داشت؟!