info@sdllogistics.com
+98 (77) 33 33 37 22
English / فارسی

بنادر سبز استراتژی جدید اروپا

17884_896

احداث بنادر سبز به عنوان استراتژی جدید اروپا به منظور کاهش چالش های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای، همچنین دست یابی به سوخت پاک و هوشمند سازی در دستور کار سازمان بنادر اروپا قرار گرفت است.

در این ارتباط کارشناسان معتقدند حرکت به سمت اجرای کنوانسیون ۲۰۲۰ نیز به احداث بنادر سبز کمک می کند.
دبیر کل سازمان بنادر دریایی اروپا (European Sea Ports Organization) در این ارتباط گفت: سرمایه گذاری برای احداث زیر ساخت های جدید و برنامه ریزی و تامین پروژه های بنادر سبز در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای دستیابی به بنادر سبز به کار خواهد گرفت چرا که احداث بنادر سبز بر اساس الگوهای پیش بینی شده توسط IMO می باشد که معتقد است: انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۵۰ درصد کاهش یابد.
دراین راستا قرار است کنگره بزرگ بنادر سبز پانزدهم ماه اکتبر ۲۰۱۹ در OSLO پایتخت نروژ برگزار شود.در این کنگره بیش از ۱۵۰ تصمیم گیر از جامعه دریایی درباره نحوه دیجیتالی کردن و آموزش اپراتورهای ترمینال های بندری و اقدامات زیست محیطی و توسعه پایدار و کاهش ردپای کربن و در یک کلام احداث بنادر سبز بحث و بررسی خواهند کرد. همچنین معایب و مشکلاتی که در کنفرانس اکتبر ۲۰۱۸ از سوی کارشناسان مطرح شد، کالبد شکافی می شود.
احداث بنادر سبز از سال ۲۰۱۱ میلادی در دستور کار سازمان بنادر دریایی اروپا قرار گرفته است. تا کنون بسیاری از بنادر در کشورهای مختلف به سمت تاسیس بندر سبز گام هایی برداشته اند.
در بنادر سبز قوانین زیست محیطی کاملا رعایت می شود و به هیچ عنوان چالشی به عنوان آلودگی محیط زیست در آن وجود ندارد.
اگرچه از همان ابتدای آغاز پروژه بسیاری از کارشناسان آن را بلند پروازانه توصیف می کردند اما گذشت زمان نشان داد که فعالیت اکثر بنادر در راستای دستیابی به بنادری با سوخت پاک و محیط زیست تمیز است.
در گزارش هایی که اخیرا از سوی موسسات پژوهشی و تحقیقاتی منتشر شده آمده است خوشبختانه تمامی حرکات و فعالیت هایی که برای دستیابی به کنوانسیون ۲۰۲۰ صورت می گیرد در راستای تحقق اهداف بنادر سبز است. چرا که استفاده از انرژی هیبریدی کاهش سولفور و سوخت LNG و نصب اسکرابر و … همگی به تاسیس یک بندر سبز منجر می شوند.
شایان ذکر است بنادر ونکوور کانادا، ساوتهمپتون انگلیس، رتردام هلند و کالیفرنیای آمریکا و … ازجمله بنادری هستند که گام های اساسی برای تبدیل شدن به بنادر سبز برداشته اند. در آسیا نیز چین، امارات، ژاپن، کره و ویتنام تلاش هایی را برای ایجاد بنادر سبز برداشته اند.

بنادر سبز استراتژی جدید اروپا